Vrienden van Roda JC bundelen krachten: ‘Één grote Roda-familie vormen’
Negen Vrienden van Roda JC zijn een initiatief gestart om de club te ondersteunen in de breedste zin van het woord. Deze ‘denktank’ start per direct met het creëren van een financieel fundament voor de club en het stimuleren van de jeugdopleiding.
Vriendenhome
Het Vriendenhome op de eerste verdieping van het hoofdgebouw van Roda JC is sinds jaar en dag een baken van gezelligheid voor lokale ondernemers. Rondom wedstrijden ontmoeten de kartrekkers van het Zuid-Limburgse MKB elkaar als Vrienden van Roda JC om samen te praten over hun liefde voor de Trots van het Zuiden, maar ook om hun netwerk uit te breiden.
In een zware periode voor de club bundelen negen leden van de Vrienden van Roda JC nu de krachten om de club op intensievere wijze te steunen. Deze mannen willen met verschillende initiatieven de club vooruithelpen, niet alleen op financieel vlak, maar ook op alle andere denkbare wijzen.
Dit initiatief werd gelanceerd rondom de wedstrijd tegen MVV met een gezamenlijk ontbijt, waarbij oud-Roda JC’er Michel Boerebach zijn boek presenteerde. Ook gaf interim-directeur Karel Bouckaert een speech over de stand van zaken binnen de club. Bovendien was er een DJ aanwezig, die ook bij een groot aantal andere thuiswedstrijden ervoor zorgt dat men tot in de kleine uurtjes in het Vriendenhome kan blijven!
Focus op de jeugd
De Vrienden van Roda JC focussen zich op de jeugdopleiding. Van de seizoenkaartprijs gaat 30 procent rechtstreeks als investering naar de voetbalacademie van Roda JC. De opleiding is dan ook een van de belangrijkste pijlers van de Vrienden-denktank.
Daarnaast gaat de denktank zich inzetten om meer ondernemers uit de regio naar het Vriendenhome te trekken. Zo willen de Vrienden helpen om de club weer een goed en gezond financieel fundament te geven. Dit willen zij doen door meer activiteiten te organiseren voor de Vrienden van Roda JC, om het sponsorencollectief zo aantrekkelijker te maken. “Zo creëren wij meerwaarde, zowel kwantitatief als kwalitatief. Dit is een win-win-situatie, zowel voor de club als voor de Vrienden zelf.”
Niet lullen, maar poetsen
“Wij willen de club direct helpen en indirect de saamhorigheid binnen het Vriendenhome versterken, met als motto: niet lullen, maar poetsen”, stellen de Vrienden. “We moeten één Roda-familie vormen en elkaar zakelijk weten te vinden. Zo kunnen we het netwerk voor de club uitbreiden.”
Hierbij hoort een boost geven aan het Vriendenhome door het organiseren van events, zoals het ontbijt van zondag. “De opkomst was super; meer dan 100 Vrienden hebben deelgenomen aan het ontbijt. We hebben veel potentiële nieuwe Vrienden mogen verwelkomen, die positief waren over wat wij te bieden hebben.” Een tweede evenement zit er dan ook snel aan te komen. De clubleiding is enthousiast: “Wij krijgen waardering en steun van de huidige directie en aandeelhouders. Rust creëren is op dit moment enorm belangrijk voor de club en wij staan dan ook achter de nieuwe aandeelhouders.”
Een tweede evenement vindt plaats rondom de volgende thuiswedstrijd van Roda JC, tegen FC Volendam. Dan zullen leden van de Vriendenclub samen met (zakelijke) partners kunnen dineren voorafgaand aan de wedstrijd. In de toekomst zullen meerdere evenementen worden georganiseerd om een boost te geven aan de Vrienden van Roda JC.